Navigation |
LaureaLaureassa opitaan tekemällä todellisen elämän asioitaLaurea-ammattikorkeakoulussa Espoon Leppävaarassa koulutetaan restonomeja ja tradenomeja liiketalouden-, tietotekniikan-, majoitus- & ravitsemisalan sekä turvallisuusalan tehtäviin. Laurea tunnetaan omasta ”Learning by Developing” -oppimismenetelmästään. Black Box on toimittanut Laureaan InfoTV-järjestelmän ja toimi samalla opiskelijoiden ”oppimismateriaalina”. ”Kun luet, niin tiedät – kun teet, niin osaat!” Jotenkin tähän tapaan menee vanha sananlasku. Juuri tästä on kysymys myös Laurean menetelmässä. LbD-menetelmässä oppimisen lähtökohtina ovat aidot työelämän kehittämistarpeet ja ongelmatilanteet. Teorian lukemisen sijasta tai sen rinnalla opiskelijat tarttuvat todellisiin asioihin, selvittävät ne opettaja taustatukenaan – ja sen jälkeen osaavat! Opettaminen on haasteellista– LdB ei ehkä ole ainoa laatuaan, mutta meillä menetelmä on viety aika pitkälle, kertoo Laurea-ammattikorkeakoulun kehittämispäällikkö Krista Keränen. – Eräässäkin kansainvälisessä yrityskonferenssissa Cambridgen yliopiston professori Alan Barrell kehotti kuulijoitaan menemään Espooseen Laureaan katsomaan, mistä tässä on kysymys. Tunnustusta on tullut myös muualta ja olemme siitä ylpeitä. – Menetelmä tuo myös haasteita opettamiseen ja opettajan asemaan. Opettaja joutuu menemään tilanteeseen mukaan sellaisena kuin se tulee eteen, eikä voi valmistautua etukäteen. Opettaja on paremminkin taustatuki tai projektijohtaja. Se ei ole helpompaa, vaikka valmistautumistyötä ei tarvitsekaan tehdä. Opettaja saattaa tuntea myös arvovaltansa murenevan, kun hän ei voi kertoa ”totuuksia” luokan edestä. – Joskus myös opiskelijat turhautuvat, jatkaa Keränen. – Tällä ei riitä, että on ”kiltti oppilas”. Todellisen elämän projekteissa ei aina ole mahdollista tietää, miten asiat etenevät. Oppilaalle saattaa tulla sellainen olo, että ”kukaan ei kerro mitä pitää tehdä”. Joskus projektit saattavat muuttua matkan varrella, oppilaan on ehkä vaikea ymmärtää sitä ja hän pettyy. On kuitenkin parempi pettyä täällä kuin vasta ensimmäisessä työpaikassa. Menetelmää on kehitetty meillä 5-6 vuotta ja vähitellen se alkaa olla kunnossa. Kehitystyö kuitenkin jatkuu edelleen. Tällainen asia ei tapahdu kerralla. Opiskelija kilpailutti InfoTV:nBlack Box InfoTV -järjestelmän hankinta oli eräs projekti, jossa opiskelija teki merkittävän osan ”oikeasta” hankintaan liittyvästä työstä. Hankinnan laajuuden johdosta kysymyksessä oli julkinen kilpailutus kansallisella tasolla. Aluksi selvitettiin opinnäytetyössä Laurean tarpeet ja mahdolliset järjestelmätoimittajat. Sitten opiskelija kutsui yrityksiä käymään ja esittelemään järjestelmiään tai kävi itse yrityksissä katsomassa. Opiskelija järjesti ja pisteytti sitten keräämänsä aineiston ja saadut tarjoukset, ja näiden joukosta valittiin Black Box järjestelmän toimittajaksi. Vastaavasti viestinnän opiskelija tulee jatkossa hoitamaan InfoTV-järjestelmän sisällön ylläpidon. Siinä lähdetään Laurean toiminnan tarpeista ja toteutus tapahtuu sen mukaan. Järjestelmän käyttöönottovaiheessa on paljon pohjatyötä ja konkreettisten sisältöpohjien valmistamista, joten alussa opiskelijan tukena on opettajien InfoTV-tiimi. InfoTV tekee sisäistä markkinointiviestintää– InfoTV on meille ennen muuta viestinnän sähköinen apuväline, sanoo Keränen. – Näytöillä kerrotaan nykyisistä ja tulevista asioista henkilöstölle, eli talomme työntekijöille ja opiskelijoille. Meillä on paljon erilaisia tiloja, joiden varauksista ja tapahtumista on tiedotettava. Vastaavasti kerrotaan esimerkiksi peruutuksista, sairastumisista ja muista muutoksista. – Olemme juuri hankkimassa Black Boxilta myös suurta näyttöseinää, jolla esitetään sisäisen markkinoinnin viestintää, tulevia tapahtumia ja ”piilokoulutusta”. Aivan normaalit eri palveluiden aukioloajat ja ravintolan ruokalistat kuuluvat luonnollisesti esitettävään sisältöön. – Lisäksi Black Box toimittaa meille neljä kosketusnäytöllä varustettua ”infokioskia”, jotka on räätälöity juuri meidän käyttöömme sopiviksi. Niillä opiskelijat voivat selata kursseja ja oppitunteja sekä muuta tietoa. Toimivatpa ne tarvittaessa myös verkkoselaimina. Joutoaikoina ne esittävät samaa yleistä informaatiota kuin seinänäytötkin. – Tällainen järjestelmä auttaa ja tehostaa sisäistä viestintäämme aivan oleellisesti, arvioi Keränen. – Aikaisemmin piti ilmoitustauluille ympäri taloa toimittaa suuret määrät kaikenlaisia lappuja ja ne olivat melkein saman tien vanhentuneita. Yhteistä kehitystyötäLaurealle toimitettu InfoTV-järjestelmä pitää sisällään InfoTV-ohjelmistot, mediatoistimet, näytöt asennustelineineen, AV-Extenderit signaalin siirtoon ympäri taloa, asennuspalvelut sekä käyttökoulutuksen. – Käyttöönotto on mennyt sujuvasti, vaikka sisällön tuottamisen oppimisessa onkin ollut oma työnsä, kertoo Keränen. – Black Box on nopea reagoimaan ja apua on aina tarvittaessa saatu nopeasti. Luotan myös siihen, että Black Box kehittää jatkuvasti tuotteitaan, vaikka tällä ei valinnassa suurta painoarvoa ollutkaan. Me kehitämme omaa toimintaamme ja yhteistyökumppanimme auttavat omalla työllään meidän kehittymistämme. |