Navigation |
RespectaRespecta opastaa ja viihdyttää asiakkaitaan Black Box InfoTV -järjestelmälläRespecta on valtakunnallisesti toimiva, Suomen johtava apuvälineiden ja apuvälineisiin liittyvien hoito- ja kuntoutusratkaisujen asiantuntija ja tuottaja. Respectan juuret juontavat sodassa vammautuneiden sotainvalidien auttamiseen. Tänään toiminta käsittää asiakaskunnan vaikeavammaisista invalideista tavallisiin kuluttajiin ja huippu-urheilijoihin – sotaveteraaneja unohtamatta. Respecta Oy:llä on pitkät perinteet apuvälineratkaisujen tuottamisessa. Suomen Punaisen Ristin Proteesipaja perustettiin vuonna 1940 auttamaan sodassa vaikeasti vammautuneita. Vuonna 1953 Invalidisäätiö ja Sotainvalidien Veljesliitto perustivat Proteesisäätiön palvelemaan samaa tarkoitusta. Punaisen Ristin Proteesipalvelu ja Proteesisäätiö yhdistivät toimintansa vuonna 2000, jolloin perustettiin Respecta Oy. Osakkeenomistajat ovat Invalidisäätiö 70% osuudella ja Terveysrahasto 30% osuudella. Toiminnan tavoitteena on alusta saakka ollut ihmisten toimintakyvyn parantaminen ja Respecta Oy jatkaa tätä perinnettä uudenaikaisin menetelmin. Maailman luokan toimijaRespectan palveluksessa on yli 200 henkilöä ja liikevaihto noin 26 miljoonaa euroa. Tuhansien artikkelien tuotevalikoima lähtee aivan arkipäiväisistä tuotteista, kuten tukipohjallisista ja liukuesteistä, jatkuen käyrävartiseen haarukkaan ja jääkiekkoilijan polvitukeen sekä päätyen sotainvalidin proteesiin, erilaisiin pyörätuoleihin ja invalidin autoon. – Respecta on jopa maailman mittakaavassa laaja toimija, kertoo Respecta Oy:n aluemyyntipäällikkö Timo Saari. – Meillä on kymmenen toimipistettä sekä useita vastaanottopisteitä ympäri maata. Suuri osa tuotteistamme on täysin yksilöllisiä jokaiselle asiakkaallemme, joten tuotteita täytyy kokeilla, korjata ja säätää asiakkaan tarpeiden mukaan. – Toimimme alalla, jossa ratkaisut ovat aina henkilökohtaisia ja yksilöllisiä. Usein ne ovat myös melkoisia "taideteoksia". Esimerkiksi puuttuvan raajan korvaava apuväline saattaa joskus maksaa kymmeniä tuhansia, mutta antaa käyttäjälleen aivan uuden toimintamahdollisuuden. Suomi on tässä teknologiassa aivan huipulla. – Tuotteemme esiintyvät julkisuudessa lähes joka ilta television urheiluruudussa ja esimerkiksi Itsenäisyyspäivän juhlissa käy lukuisa joukko asiakkaitamme. Emme kuitenkaan vielä ole niin tunnettu yritys, että kovin monet asiakkaat osaisivat oma-aloitteisesti tulla meille. Markkinoinnissa on siis vielä tehtävää. Pidetään työssä käyvät ihmiset kunnossaApuvälineitä on hyvin monenlaisia ja esimerkiksi silmälasit ovat yksi apuväline. Suuri osa meistä siis todellisuudessa käyttää jotakin apuvälinettä. Merkittävä osa Respectan asiakkaista kärsii erilaisista tuki- ja liikuntaelinten vaivoista. Jalat esimerkiksi saattavat puutua seisoessa tai henkilö joutuu luopumaan jostakin liikuntaharrastuksesta. – Alamme on muuttumassa voimakkaasti, jatkaa Saari. – Sodasta lähtien olemme toimineet tällä alalla ja kunnia-asiamme on toki huolehtia edelleen sotaveteraaneista. Yhä suurempi osa asiakkaistamme on itse maksavia ja toimintamme painopiste on muuttumassa sairauden hoidosta terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitoon. – Työssä käyvän ihmisen pitäminen työkykyisenä ja hyvinvoivana on suurin tehtävämme tulevaisuudessa. Väestö ikääntyy ja jokaisella on lähipiirissään joku, jolle olisi hyötyä meidän tuotteistamme. Tuotamme terveyttä vakavuudella ja kannamme vastuun asiakkaistamme. Black Box InfoTV asiakkaiden käyttöönBlack Box InfoTV -järjestelmän hankinta lähti Saaren mukaan liikkeelle pari vuotta sitten, kun toimitalon aulatiloissa tehtiin remonttia ja järjestettiin tilojen käyttöä uudella tavalla. Respectan asiakaskunta oli pääsyy järjestelmän hankintaan. Asiakaskunta koostuu periaatteessa kolmesta ryhmästä, eli vaikeavammaisista, tavallisista "kaupassa kävijöistä" ja huippu-urheilijoista. Kullekin ryhmälle haluttiin järjestää omat odotustilansa ja kuhunkin tilaan asennettiin oma InfoTV-näyttönsä. – Aikaisemmin kaikki asiakkaat odottivat vuoroaan samassa tilassa. Joskus heräsi ajatus, että asiakkailla olisi hyvä olla enemmän yksityisyyttä. Nyt on mahdollisuus jopa tuntea samaistumista toisiin asiakkaisiin, että "muillakin on samanlainen ongelma kuin minulla". Valmis kokonaisratkaisuYhteyden Black Boxiin Saari löysi talon oman ICT-osaston kautta, jolla oli entuudestaan kokemusta Black Boxin tietoliikenneratkaisuista. – Black Box tuli esittelemään järjestelmän meille ja totesimme heti, että se vastaa tarpeitamme, kertoo Saari. – Itse asiassa järjestelmän monipuolisuus ja eri mahdollisuudet yllättivät meidät. Päätimme hankkia tänne Helsinkiin kolmen näytön järjestelmän ja samalla myös Tampereen toimipisteeseen pienemmän ratkaisun yhdellä näytöllä. Respectan hankkima kokonaisuus on täydellinen "avaimet käteen" -ratkaisu, joka pitää sisällään InfoTV-näytöt, MediaPlayerin, AV Extenderit kuva- ja äänisignaalin siirtoon pitkillä etäisyyksillä, näyttötelineet, koko järjestelmän asennuksen sekä käyttäjäkoulutuksen. Monipuolista asiaa ja viihdettä– Peruskoulutuksen jälkeen ryhdyimme käyttämään järjestelmää ja nyt olemme saaneet myös lisäkoulutusta, kun käytännön toiminnassa on herännyt erilaisia kysymyksiä, kuvailee Saari. – Kolme pääkäyttäjää hallitsee meillä järjestelmän varsin hyvin ja pikanäppäinten avulla kuka tahansa osaa vaihtaa näytölle vaikkapa perustervehdyksen (jollainen yllätti iloisesti myös paikalle tulleen tämän jutun toimittajan). – Meillä on järjestely, että InfoTV on yksi ajanvarausjärjestelmän käytössä oleva resurssi. Kuka tahansa talossa voi laittaa ajanvarausjärjestelmään InfoTV:n pääkäyttäjille viestin, että vaikka 7. päivä helmikuuta klo 10-11 pitäisi ruudulla olla Matti Meikäläiselle tervetulotoivotus. InfoTV:n viesti varataan kalenterista samalla tavalla kuin vaikka neuvotteluhuone. Respectan InfoTV-järjestelmässä hyödynnetään sekä kuva että ääni. Näytöillä esitetään TV-ohjelmaa, Respectan omilta Internet-sivuilta haettua tuote- ja palvelumarkkinointia, kello ruudun yhdessä kulmassa sekä erilaisia infotekstejä, tervehdyksiä ja opastuksia eri tiloihin. Mahdollisuuksia vaikka kuinka– Pystymme luomaan järjestelmään sisältöä vaikka Powerpointilla ja tuomaan sitä valmiilta nettisivuiltamme, innostuu Saari. – RSS-syötteenä tulevat uutiset ja TV-kuva pitää olla. Voimme esittää myös eri tavarantoimittajiltamme tulevia mainospätkiä. – Tällä hetkellä kaikilla näytöillä esitetään samaa sisältöä, mutta jatkossa voimme näyttää kaikilla kolmella näytöllä omaa ohjelmaansa. Meidän pitää myös kehittää reagointiamme nopeammaksi erikoistarjousten ja sesonkituotteiden kanssa, tyyliin: "Enää 5 kpl tätä tuotetta jäljellä" tai "Liukuesteet turvaamaan kulku jääkeleillä". Myös jonotusnumero voisi tulevaisuudessa näkyä näytöillä. – Black Boxin puhelintuki on palvellut meitä kiitettävällä tavalla. Olemme aina saaneet vastaukset kysymyksiimme nopeasti. Järjestelmän meille myynyt Black Boxin Tuomas Törnroos on ihailtavan kärsivällisesti auttanut meitä pienissä ongelmissamme, kun alussa vain liian harvat ihmiset meillä hallitsivat järjestelmän. – On mahdollista, että laajennamme jatkossa järjestelmää myös muihin toimipisteisiimme, kun olemme saaneet asiat sujumaan hyvin Helsingissä ja Tampereella. Järjestelmä palvelee asiakkaitamme erinomaisella tavalla, lisää asiakkaiden tyytyväisyyttä ja tuo myös lisää kauppaa. |